Czy herbata nawadnia organizm?

Herbata jest drugim po wodzie najczęściej spożywanym napojem na świecie. Ceniona zarówno za smak, jak i właściwości lecznicze, jest obecna w większości gospodarstw domowych w każdym zakątku świata. Ale czy może ona pomóc w nawodnieniu organizmu, czy wręcz przeciwnie?

Jak już zapewne wiesz, woda jest jednym z głównych składników organizmu i wymaga ciągłego uzupełniania. Woda reguluje temperaturę ciała, transportuje składniki odżywcze i tlen we krwi, umożliwia wydalanie produktów przemiany materii w postaci moczu i kału. Większość dorosłych powinna pić około sześciu do ośmiu szklanek (1,2 litra) płynów dziennie. Jednak z badań wynika, że jedna trzecia dorosłych Polaków nie zaspokaja swojego dziennego zapotrzebowania na płyny. Filiżanka herbaty składa się w 99,5% z wody. Tak więc picie czterech filiżanek herbaty dziennie może w znacznym stopniu przyczynić się do utrzymania równowagi płynów w organizmie. Czy herbata nawadnia? Przeczytaj poniższy artykuł.

Dlaczego uważa się, że herbata nie nawadnia organizmu?

Powszechnie panuje błędne przekonanie, że ze względu na zawartą w niej kofeinę należy unikać herbaty jako napoju nawadniającego. Uważa się, że spowoduje to efekt moczopędny, co spowoduje utratę płynów prowadzącą do odwodnienia. Zawartość kofeiny w herbatach jest jednak bardzo niska. Codzienne spożywanie herbaty w umiarkowanych ilościach, to znaczy trzy do czterech filiżanek, nie jest wcale szkodliwe, a może w znacznym stopniu pomóc w nawodnieniu organizmu.

Zostało to wykazane w kilku badaniach. Wyciągnięto następujące wnioski:

  • Spożycie herbaty nie wywołuje efektu odwadniającego, chyba że ilość herbaty spożytej w jednej dawce zawiera więcej niż 300 mg kofeiny. Jest to odpowiednik sześciu do siedmiu filiżanek herbaty w jednej porcji.
  • Tylko jednorazowe spożycie kofeiny w dawkach większych niż 300 mg może mieć działanie odwadniające.
  • Badania dotyczące spożycia kofeiny wykazały, że spożycie do 400 mg dziennie nie prowadzi do odwodnienia, nawet u osób poddawanych testom wysiłkowym.
  • Filiżanka herbaty zawiera zazwyczaj mniej kofeiny niż filiżanka kawy. Filiżanka herbaty zawiera około jednej trzeciej kofeiny zawartej w zwykłej kawy.

Istotne jest, aby pić wystarczającą ilość płynów, ale nie ma potrzeby, aby zapotrzebowanie na płyny było zaspokajane wyłącznie przez wodę. Osiem szklanek wody dziennie jest często wymieniane jako zalecane dzienne spożycie płynów. Błędem jest nieuwzględnianie herbaty jako napoju nawadniającego z powodu błędnego przekonania o kofeinie i odwodnieniu. Może to jedynie prowadzić do odwodnienia, jeśli jest jedyną formą spożywanych płynów w ciągu dnia. Najlepiej jest mieszać kilka płynów w ciągu dnia, aby dostarczyć organizmowi co najmniej dwa litry przyjmowanych płynów.

Zalecane dzienne dawki herbat w zależności od jej rodzaju:

  • Czarna herbata: ponieważ jest to jedna z herbat, których proces utleniania przebiega wolniej, zaleca się picie mniejszej ilości dziennie.
  • Czerwona herbata: zaleca się nie pić więcej niż 3 lub 4 filiżanki dziennie. Jeśli przekroczy się tę liczbę, możliwe jest cierpienie na jakąś dolegliwość, np. nadciśnienie.
  • Zielona herbata: jest jedną z najbardziej cenionych herbat. Ze względu na swoje właściwości, niską zawartość kalorii, kalorie w zielonej herbacie i ze względu na bogactwo przeciwutleniaczy, zaleca się picie od 2 do 3 filiżanek zielonej herbaty dziennie, nie przekraczając tego zalecenia.
  • Niebieska herbata: znana ze swoich właściwości moczopędnych, zaleca się picie od 2 do 3 filiżanek dziennie.
  • Biała herbata: jest jedną z najkorzystniejszych dla naszego organizmu. Ponieważ nie ma ona dużej liczby przeciwwskazań do spożycia. Spożycie białej herbaty dziennie wynosi od 1 do 2 filiżanek.