Upalne dni w pracy – jak sobie z nimi radzić?
Upał na zewnątrz potrafi skutecznie dać w kość i wpłynąć na naszą produktywność. O ile temperatury powyżej 30 st. C wywołują uśmiech na twarzy i napawają optymizmem w trakcie urlopu, tak praca w upalne dni może sprawić, że poczujemy się osłabieni lub zmęczeni. Część pracowników może uskarżać się również na problemy z koncentracją – jest to zupełnie normalne. Jak radzić sobie z upałami siedząc w pracy? Jakie warunki powinien zapewnić pracodawca?
Na początek warto zastanowić się, jednak kiedy możemy mówić o upale. Przyjmuje się, że wówczas, gdy wskaźniki temperatur pokazują na zewnątrz 30 st. C i więcej. Z kolei zgodnie z kodem pracy upał w miejscu upał oznacza 25 st. C na zewnątrz i 28 st. C w pomieszczeniach. W tak upalne dni obowiązkiem zarządu jest zapewnienie wody lub innych napojów do picia. Nadmierna utrata płynów może doprowadzić do złego samopoczucia, a niekiedy nawet omdleń. O zaletach płynących z posiadania klimatyzacji pisaliśmy tutaj.
Jak poradzić sobie z upałami w pracy?
Doskonale byłoby, gdyby szefostwo zapewniło w pomieszczeniach klimatyzację. W ofercie polskiej firmy Schiessl znajdziemy wiele różnorodnych modeli klimatyzatorów. Urządzenie to podczas upałów może w znaczącym stopniu wpłynąć na komfort pracy i efektywność pracowników. Niezwykle ważny jest jednak regularny serwis i czyszczenie klimatyzatorów. Nieco innym rozwiązaniem, działającym na mniejszą skalę jest zapewnienie wiatraków.
Nie sposób nie wspomnieć również o tym, że gdy temperatury za oknem stają się nie do zniesienia, oprócz regularnego uzupełniania płynów niezwykle ważny jest również odpoczynek. To właśnie dlatego pracodawca może zapewnić zwiększenie częstotliwości przerw, a w niektórych przypadkach nawet skrócenie czasu pracy bez wpływu na wynagrodzenie.